Egyszerűbb, mint amilyennek tűnik…

… ha kellően szereted és hiszel benne!

Avagy hogyan kommunikálj megfelelően?

Civil szervezetek. Közösségi értékek. Információ átadás.

Egyik kedvenc megfogalmazásom szerint, amelyet már biztosan többször hallottál Te is tőlem, a marketingkommunikáció lényege, hogy hogyan mondod el a saját történetedet.

Ez a történet ugye ott kezdődik, hogy tisztában vagy önagaddal (a szervezet “identitásával”) és világosan, tömören meg tudod fogalmazni a lényeget, vagyis az átadandó üzenetedet.  Szakmai berkeken belül erre mondják, hogy akkor van filmötleted, ha azt fel tudod írni egy névjegykártya hátuljára. Tételezzük fel, hogy Te már leírtad és biztos vagy abban, hogy el tudod mondani másoknak, hogy mennyire szereted ezt az egészetet és úgy gondolod, hogy ez másokat is érdekelhet. 

Ekkor tedd fel magadnak a kérdést, hogy kit is érdekelhet ez valójában? Azt ugye már régen tudjuk, hogy marketing tevékenységen keresztül gyakorlatilag bárki érdeklődése felkelthető, gyakorlatilag bármi iránt (mesterséges igény generálás). De mivel nem célod az “álom árusítás”, meg kell keresned azokat az embereket, szervezeteket és általánossában minden olyan érdekeltet, akinek a téma felé valós irányultsága, szüksége lehet. Ne csak a szűk környezetedben, a már “kézzel fogható” dolgokban és körülötted lévő emberekben (szervezetekben) gondolkozz, ezek a csupán kiinduló pontjaid legyenek! Készíts el listát az erőforrásaidról (a humán erőforrásokról is!), majd az összes lehetséges célcsoportról. Az egyes célcsoportok között állíts fel fontossági sorrendet, ami kiterjed az egyes célcsoportok nagyságára és a teljes egészben elfoglalt szerepének rangsorolására, de a tudatossági szintjükre is!

Az egyes csoportok mind, mind különböző, ugyanakkor gyakran átfedésben levő kommunikációs stílusokkal és eszközhasználattal jellemezhetőek. Azzal ugye nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy a budapesti fiatal korosztály elég nehezen szólítható meg a kereskedelmi TV csatornákon keresztül, amíg például a kelet-magyaroszági nyugdíjas társadalom nehez érhető el mobil applikációk használatával? Vagy ha azt mondom, hogy a környezettudatos személy jobban értékeli a digitális formájú, innovatív üzeneteket, mint a luxus körülmények között élő, sznobok, akik könnyebben harapnak rá a nagyobb értékű,  “elfogyasztható” promóciókra. Ugyanígy a nemzetközi környezetben élő felsőoktatási hallgatók nyitottabbak az akár provokatívabb képi üzenetekre, míg pl. a közszféra dolgozói az áttekinthetőbb, vázlatosabb üzeneteket fogadják be könnyebben. Stb., stb., stb.  

Ezt a felsorolást és példálózást a végsőkig lehetne folytatni, de neked elég ezt a saját célcsoportjaid függvényében megtenned! Ekkor viszont legyél nagyon alapos, mert bármely célcsoport, jellemző vagy körülmény figyelmen kívül hagyása végzetes lehet, de az is elég, ha csak kicsit térít el a célodhoz vezető útadról. A korrigálás gyakran sok, sok értékes időt, vagy akár pénzt vehet el tőled! Ezért aztán javaslom, hogy ne csak az előkészítés szakaszában legyél nagyon körültekintő, de a megvalósítás során is! Úgy tevékenykedj és úgy kommunikálj, hogy közben fordíts mindig kellő figyelmet a külső visszajelzésekre és amikor szükséges, akkor intelligensen reagáld le azokat! Szerencsére ebben a folyamatban ma már nagy könnyebbséget jelent az internet és a megfelelő digitális technológiák alkalmazása.   

Megfogalmazhatjuk tehát, hogy a kommunikációnak meghatározó (vagy kritikus?) pontja az aktuális trendek és alkalmazott technológiák ismerete. Úgy lehetséges a megfelelő kommunikáció megalkotása, ha közben a lehető legtöbb információt egy egészbe integráljuk. Egy olyan finom rendszerbe, ahol minden kapcsolatban van mindennel és minden hatással lehet mindenre. Ha túl szeretnél lépni a jelenlegi helyzeten, ha különböző célokat szeretnél megvalósítani, akkor nagyon fontos, hogy minden szinten nyiss a külvilág felé!

A civil szervezetek és kezdeményezések gyakran esnek abba a hibába, hogy saját kommunikációs szokásaikat nem egyszerűen kiindulási alapul, de végcélként is veszik. Pedig nem várhatjuk el senkitől, hogy megértse a ő szakzsagonunkat, vagy olyan mélységben legyen nyitott az információkra, mint amennyire szervezeten belül a közreműködők.  A szervezeten belüli szakmai tevékenység és az e közben folytatott kommunikáció, teljesen más dolgok, mint például a nagyközönség számára tartott prezentációk.

Valószínűleg Neked is volt már olyan élményed, amikor egy nagyon érdekes témában tartott, gondosan előkészített előadáson, konferencián vettél részt, vagy néztél meg egy témában készült filmed, ami végül annyira unalmas és érthetetlen volt, hogy a kedvedet is elvette az egésztől. Ugye, jönnek az emlékek? 

Akkor most gondolj teljesen másra! Amikor láttál vagy hallottál valamit és egyből beugrott, elkezdett motoszkálni a bogár a füledben, vagy pillanatok allatt megértetted a “dolgot”. Amikor nem csak a tudatalattidban, hanem a tudatodban is történt valami… ami a konkrét cselekvéshez vagy cselekvések folyamatához vezetett.   

Emlékszel? Aham, akkor téged értek már kellemes meglepetések. Add tovább őket, mert örömöt szerezni jó!

Foto: Oleg BorisUK

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s