Szent István és a Coca Cola

Szent Istvan és a Coca cola125 éves a Coca Cola. Örvendetes évforduló, egy igazi sikertörténet. “125 év boldogság.” – áll a gigantikus méretű köztéri reklámon. Valóban: egy márka, egy logó, szlogenek, egy forma és egy íz a ami kitörölhetetlenül beleégették a fogyasztói társadalom tudatába a szabadság életérzésének üzenetét.

Csillogó, villogó, dollármilliókba kerülő aggresszív reklámkampányok, az emberi magatartást tudatalatti szinten befolyásoló eszközök, korrupciós ügyletek, drog és pornográfia.

Szent István Bazilika. Magyarország egyik legjelentősebb (egyházi) épülete, amely története 1851-ig nyúlik vissza, felszentelésére ugyan csak 106 évvel ezelőtt, 1905-ben került sor. Nevét államalapító királyunkról, Szent Istvánról kapta és mint olyan, a Szent István kultusz fő helyszíne, ugyanis itt őrzik I. (Szent) István épségben maradt jobb kezét. Egységet szimbolizáló, letisztult, időt álló üzenet.

A fenti információk többé kevésbé mindenki, még a Budapestre látogató külföldi vendégek számára is ismertek. Igen, a maga nemében mind a kettő egyedülálló, a közöttük lévő kapcsolat azonban (legalábbis számomra) nehezen értelmezhető. Ezért aztán sokáig álltam az ország egyik legforgalmasabb kereszeződésében és néztem az elém táruló látványt.

Gondolkodtam az üzeneten, a város, az ország, a látvány üzenetén. Nem tudtam megfejteni… Értem én, értem, hogy ebben az országban mindenki jól, sőt legjobban próbálja a munkáját végezni: a marketinges, amikor köztéri felületet vásárol az ország egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontjában, a felülettulajdonos, aki a legmagasabb árat fizető vevőnek értékesít, és az országimázsért tevékenykedő személyek, akiknek fontos, hogy profin kivitelezett kreatív anyagokat lássanak.

De vajon senki nem gondol arra, hogy mindennek megvan a maga helye? Egyik oldalról nézve igaz, hogy egyre inkább olyan világban élünk, ahol minden/mindenki megfér egymás mellett, ahol leomlanak a korlátok és a határok, a másik oldalról nézve viszont egyre inkább szükség lenne az értékek pontos meghatározására és a határok kijelölésére.

Egyre inkább szükség lenne a megfontolt és tudatos gondolkodásra és az ennek megfelelő felelős kommunikációra. Jó lenne tudni, hogy kik vagyunk és merre megyünk és jó lenne ezt megmutatni az embereknek.

Belegondolt már valaki (akinek bele “kellett” volna gondolnia) abba, hogy mit jelent az ország egyik leglátogatottabb helyén, a Szent István Bazilika szomszédságában ezt az üzenetet adni át az itt élő és az ide látogató embereknek? Nincs más ebben az országban, amire büszkék lennénk, amivel azonosulni tudnánk, amit szeretnénk és amit nemzetünk egyik szimbólumával összeköthetnénk, csak a Coca Cola?!?

Országimázs? Nemzeti öntudat? Hm.. ?

Egyáltalán, belegondolt valaki abba, hogy mit gondolna Szent István a Coca Coláról?!?

(Segítségül Szent István: Intelmek című műve.  „Az Intelmek nem törvény, hanem azokat a bizonytalan származású erkölcsi és kormányzati tanácsokat és intelmeket foglalja magában, amelyeket állítólag a király mint atya intézett fiához: Imre herczeghez.”)

Advertisements

3 thoughts on “Szent István és a Coca Cola

  1. Örüljünk neki, hogy 125 ève van Coca! Ennyi idö alatt felfedeztük a sokoldalù felhasznàlhatòsàgàt (mint pl kitünö tisztitòszer) ès valószinüleg sok hazai haztartasban tènyleg megtalàlhatò. Felesleges lenne pl a kivàlló minösègü, hàztàjit reklamozni, ùgyse èrdekel senkit. Kinèl van otthon pl bodzaszörpö?

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s